Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 21
  1. #1

    Lightbulb Off Icon المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    صباح الخير على اجمد نجم في العالم نجمنا الحبيب عمرو دياب وعلى احلى فانز

    حدخل في الموضوع علطول انا بحب التلحين اوي وهو عندي هوايه بس عرفت انك علشان تكون ملحن كويس ومتمكن لازم تتعلم شوية حجات في المزيكا زي المقامات الموسيقيه وانك تتعلم اله موسيقيه والله انا بحاول اتعلم ولسه بؤل ياهادي ادعولي المهم الموضوع الي حابه اشارككم فيه هو ان فيه ملايين الموهوبين معانا هنا في السايت في التلحين ونفسي اننا كلنا نساعد بعض علشان نكون ملحنين متمكنين يعني الي عنده معلومه يفيدنا بيها وحتكلم النهارده عن المقامات الموسيقيه وكيفية تعلمها عملت سيرش على النت وبدات اتعلم المقامات وربنا يسهل انا يادوب في مرحلة ازاي اميز بين المقام والتاني في السماع وحتكلم النهارده عن مقام العجم ودا احدى المقامات الموسيقيه الجميله

    وحتكلم عن كلهم بشكل مختصر وللامانه الموضوع دا منقول من احد المنتديات على الانترنت

    وان شاء الله نفسي نطبق المقام دا على اغاني عمرو دياب يعني احنا اكيد محتاجين حد متخصص في الموضوع دا بس كلنا نجتهد ونحاول ناخد راي حد وربنا يوفقنا جميعا شكرا
    ***********
    دروس المقامات الموسيقية




    المقامات الموسيقية او الصوتية


    للمقامات تعريفات كثيره واختلف الناس على تسميتها

    لكن ما يهمنا ان نعرفه هنا انها عبارة عن سلالم موسيقية مختلفة الابعاد وكل مقام له عدة سلالم

    كما ان لكل مقام فروع ويصعب حصرها لاختلافها من بلد لاخرى

    ولكن المشهور منها

    ويمكن تقسيمها الى مقامات لا تحتوى على الربع تون ( سيكا )وهو تقسيم ليس اكاديمى وانما للتسهيل فقط

    هى العجم - النهوند - الكرد - الحجاز - النوا اثر وغيرهم من الفروع ...........


    واخرى تحتوى على الربع تون وهى

    الراست - البياتى - الصبا - السيكا - الجهاركاه ( فرعى ) وغيرهم ........



    الدرس الثانى مقام العجم



    بسم الله الرحمن الرحيم


    مقام العجم


    تكلمنا فى الدرس السابق عن المقامات وذكرت ان مقام العجم من المقامات التى لا تحتوى على سيكا


    سلم المقام من اليسار الى اليمين :

    سى b - لا - صول - فا - مى b - رى - دو - سى b




    هذا هو سلم مقام العجم اى النغمات التى يتكون منها مقام العجم ، هذا هو السلم الرئيسى للمقام

    ويمكن تصوير المقام من اى طبقة اخرى من السلم الموسيقى وهناك طريقتين اسهلهم هى طريقة الابعاد


    اولا يعنى ايه ابعاد :

    ابعاد المقام : هى المسافات الواقعة بين نغمات سلم المقام

    امثله مهمة وثابته

    1) المسافة بين الدو والسى هى دائما نصف مسافة
    2) المسافة بين المى والفا هى دائما نصف مسافة
    3) المسافة بين كل مفتاح ابيض واسود يليه فى البيانو هى ايضا نصف مسافة



    نعود الى ابعاد مقام العجم :

    سى b - لا - صول - فا - مىb - رى - دو - سى b
    نص ... 1 ....1 ... 1 .. ....نص .. 1 ... 1

    من هذا يتضح ان ابعاد المقام هى بالترتيب هكذا من اليسار الى اليمين
    نص 111 نص 11 ، واحد يعنى بعد كامل ، نص يعنى نص بعد


    بتطبيق مسالة الابعاد هذه على التصاوير

    ازاى مثلا انا عايز اعرف سلم العجم من الرى اعمل ايه

    الموضوع سهل جدا هبدأ السلم من الرى من اليسار الى اليمين ثم اكتب السلم الموسيقى الاساسى وهو

    رى - دو - سى - لا - صول - فا - مى - رى

    نيجى بقى نضع الابعاد السابقة ونطبقها هنا على السلم الاساسى الموسيقى

    هنبدا من الرى من اليسار لليمين

    هتبقى رى - دو - سى - لا - صول - فا - مى - رى

    1) هنلاقى فى السلم الاساسى المسافة بين الرى والمى هى مسافة كاملة يعنى 1
    وهذا يطابق البعد الاول فى سلم المقام من اليسار الى اليمين


    2) والمسافة بين المى والفا هى نص مسافة يعنى نص
    وهذا يخالف البعد الثانى فى سلم المقام حيث
    ان البعد الثانى فى المقام هو 1

    ما العمل هنا

    نقوم برفع النغمة الثالثة ( الفا ) نرفعها بمقدار نص درجة لتصبح فا #
    وبالتالى تكون المسافة بين المى والفا # هى بعد كامل يعنى 1


    3) المسافة بين الفا # وبين الصول هى نص المسافة وهاذا يوافق المقام

    ليه احنا هنا قلنا فا # ومقلناش فا

    لاننا فى الاجابة السابقة رفعنا الفا الى فا # ونثبتها على ذلك


    4) المسافة بين الصول وبين ال لا هى مسافة كاملة وهذا يتفق مع البعد الرابع لسلم المقام كدا يبقى
    احنا ماشيين صح

    5) المسافة بين لا وسى هى مسافة بعد وهذا يتفق مع البعد الرابع للمقام

    6) المسافة بين السى والدو هى نص مسافة وهذا يخالف البعد الخامس

    ما العمل

    نقوم برفع الدو الى دو # دييز ونثبتها وبذلك تكون المسافة بين السى والدو #
    هى مسافة كاملة اى بعد


    7) المسافة بين الدو # والرى هى نص مسافة وهذا يتفق مع سلم المقام


    من كل هذا ينتج لنا السلم الاتى مع وضع العلامات الازمة

    رى - دو# - سى - لا - صول - فا# - مى - رى


    نيجى للمرحلة الاخيرة لنتاكد من اننا صح هنعمل ابعاد للسلم دا لو طلعت صح زى السلم الاصلى سى b
    يبقى احنا صح

    لو مش زية نشوف البعد الخطأ ونصلحه بالعلامات اللازمة .

    رى - دو# - سى - لا - صول - فا# - مى - رى
    نص .... 1 ..... 1 ... 1 .....نص .....1 ..... 1

    من ذلك يتضح ان فعلا السلم رى ابعاده هى نفس ابعاد السلم سى b

    وبتلك الطريقة يمكن تصوير مقام العجم على اى درجة صوتية او نغمة موسيقية .


    هنا ينتهى الدرس الثانى الى اللقاء فى الدرس القادم ونتكلم عن بعض التقاسيم على مقام العجم وذكر بعض الامثلة الغنائية على هذا المقام وعرض السلم الموسيقى صوتيا لهذا المقام



    الدرس الثالث




    بسم الله الرحمن الرحيم

    الدرس الثالث


    تابع مقام العجم

    تكلمنا فى الدرس السابق عن مقام العجم وسلمه وابعاده وتعلمنا كيف يمكن حساب ابعاد السلم

    ومنها نعرف نجيب سلم المقام من اى نغمة من السلم الموسيقى وهذا اسمه التصوير


    تمرين

    نقوم بتصوير مقام العجم على جميع نغمات السلم الموسيقى

    ارجو وضع الاجابة هنا فى الموضوع للتاكد من فهمكم للموضوع


    ملحوظة هام : مجموع ابعاد اى مقام لابد ان تكون 6

    مثال على ذلك ابعاد مقام العجم كما سبق كانت بالترتيب من اليسار الى اليمين هى
    نص + 1+1+1 +نص+ 1+1 بجمعهم ينتج = 6


    سلم مقام العجم :


    سىb - لا - صول - فا - مى - رى - دو - سى b هذا يسمى السلم الاساسى وباقى السلالم هى تصاوير

    للاستماع الى السلم الموسيقى للمقام

    ستجد الملف الصوتى فى المرفقات ......

    لاحظ

    العزف للسلم يبدأ من اليسار الى اليمين وهذا يسمى صعود السلم
    وفى النزول يكون من اليمن الى اليسار


    التقاسيم :

    عبارة عن مقطوعات موسيقية مستوحاه من خيال العازف نفسه وتختلف باختلاف مهارات كل عازف

    يقوم العازف باستعراض مهارته وحسب فهمه لحالة المقام هل هو مقام حزين.....الخ ام ماذا .... فيقوم العازف بالتنقل بين سلالم المقام ونغماته

    ويخرح من المقام ويعود اليه مره اخرى دون الخلل بابعاد المقام حتى لا يحدث نشاز صوتى .











    تابع مقام العجم



    سنتكلم فى هذا الدرس ان شاء الله عن الامثلة الغنائية والموسيقية من مقام العجم

    سلم مقام العجم

    سى b - لا - صول - فا - مى - رى - دو سى b





    سناخذ امثلة من اشهر الاغانى


    1) بتسال ليه عليا لفايزه احمد



    الاغنية من مقام العجم

    ولكن يوجد بها تنقلات صغيره ، و اللزمة الغنائية ( السينيو ) من مقام الحجاز


    وكمثال على مقام العجم سناخد المقدمة الموسيقية والمذهب الغنائى من الاغنية فقط


    ملحوظة الاغنية من مقام العجم من سى b


    وهذه موسيقى لاغنية بتسال ليه من طبقة الدو


    2) مذهب اغنية لسه فاكر


    المذهب يعنى نقطة بداية الغناء فى الاغنية حتى بداية الكوبليه الاول

    وكمثال على مقام العجم ناخذ المقدمه الموسيقية والمذهب

    من الاغنية


    وهى على مقام العجم من سى b


    وهذه موسيقى فقط لاغنية لسه فاكر من طبقة الدو


    وبكدا اكون اتكلمت النهارده عن مقام العجم وان شاء الله انتظروا واضيع بباقي المقامات الموسيقيه


    وان شاء الله نتعلم مع بعض هنا كل حاجه عن المقامات

    على فكره انا لسه مبتداه زيكم بالظبط وفيه حجات في السلم المويسيقي مش فهماها واتمنى ان شاء الله لو فيه حد معانا على السايت متخصص يشاركنا ويفيدنا اكتر


    وبالنسبه لمقام العجم اعتقد انه موجود في اغنية ياعمرنا عود لنجمنا الحبيب عمرو دياب والله واعلم صح ولا لا

    ونفسي المتصصين الي معانا في السايت في المجال دا يفيدونا في دا في انهم يؤلنا كل مقام حنتكلم فيه نطبقه على اغاني ايه من اغاني مطربنا الحبيب عمرو دياب.



    وارجو من الاداره تثبيت الموضوع علشان نستفيد كلنا ان شاء الله من معلومات بعض ونتشارك فيها


    ***********

    وان شاء الله موضوعنا مستكمل تحياتي


    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  2. #2

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    thanx for ur great effort............nice topic , but please dont use the blue color in ur text again very hard to read.
    Last edited by forzando; 04-19-2012 at 02:31 PM.
    for better future..we must change

  3. #3

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    انا بجد اتمنى انك تشتغلي في دياب اف ام عشاااان بجد مجتهده ونشطه وعندك طااااقه نفسي اشوفك في مكااان يستحقك.........تقبلي مروري تحياتي

  4. #4

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب


  5. #5

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    توبيك جميل جدا واعتقد حيفيد ناس كتير

    انا ماقرأتش الموضوع كله بصراحه .. بس عايز اقولك وعن تجربة ماتخليش النت مصدرك الاساسي في الموسيقى

    الا بعد ما تكوني طلعتي من مرحلة المبتدء و يكون عندك اله موسيقية فعلا بتتمرني عليها يوميا


    انا بدأت اتعلم من سنه ونص تقريبا بس كنت بقطع وغير منتظم او غير مهتم بمعنى اخر بالدروس النظرية

    وطورت سرعة ايدي والاحساس نوعا ما (جيتار) عن التعليم النظري وده اكبر غلط واللي مخليني لحد دلوقتي مش عارف اطلع

    للمرحلة اللي بعديها .. بالنسبه ليكي عشان التلحين باقترح عليكي تتعلمي جيتار برضه لأنه هيساعدك في الميلودي وفي الرتم وده اعتقد

    انسب اله للالحان المعاصره اللي بتعتمد على مقام واحد فقط في الاغنية .. بس للعلم مافيهوش ربع تون , يعني الالحان الشرقية تعتمدي فيها على

    معلوماتك وخبرتك الموسيقية بس .. وعلى فكرة الفيديو اللي حاطه ياسين جميل جدا

    ولو عندك اي سؤال هحاول افيدك على قد ما اقدر وبالتوفيق

  6. #6

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by forzando View Post
    thanx for ur great effort............nice topic , but please dont use the blue color in ur text again very hard to read.
    شكرا لردك اهلا بيك وان شاء الله مش حكتب باللون الازرق تاني علشان يكون سهل في قرائته
    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  7. #7

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by عاشق الهضبة View Post
    انا بجد اتمنى انك تشتغلي في دياب اف ام عشاااان بجد مجتهده ونشطه وعندك طااااقه نفسي اشوفك في مكااان يستحقك.........تقبلي مروري تحياتي
    الله يخليك شكرا لذوقك واهلا وسهلا بيك وانا كمان اتمنالك التوفيق في كل شئ في حياتك تحياتي الكبيره والكثيره
    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  8. #8

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by Yassine View Post
    شكراااااااا على اللينك الاكثر من رائع اهلا بيك
    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  9. #9

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by amro_mohamed View Post
    توبيك جميل جدا واعتقد حيفيد ناس كتير

    انا ماقرأتش الموضوع كله بصراحه .. بس عايز اقولك وعن تجربة ماتخليش النت مصدرك الاساسي في الموسيقى

    الا بعد ما تكوني طلعتي من مرحلة المبتدء و يكون عندك اله موسيقية فعلا بتتمرني عليها يوميا


    انا بدأت اتعلم من سنه ونص تقريبا بس كنت بقطع وغير منتظم او غير مهتم بمعنى اخر بالدروس النظرية

    وطورت سرعة ايدي والاحساس نوعا ما (جيتار) عن التعليم النظري وده اكبر غلط واللي مخليني لحد دلوقتي مش عارف اطلع

    للمرحلة اللي بعديها .. بالنسبه ليكي عشان التلحين باقترح عليكي تتعلمي جيتار برضه لأنه هيساعدك في الميلودي وفي الرتم وده اعتقد

    انسب اله للالحان المعاصره اللي بتعتمد على مقام واحد فقط في الاغنية .. بس للعلم مافيهوش ربع تون , يعني الالحان الشرقية تعتمدي فيها على

    معلوماتك وخبرتك الموسيقية بس .. وعلى فكرة الفيديو اللي حاطه ياسين جميل جدا

    ولو عندك اي سؤال هحاول افيدك على قد ما اقدر وبالتوفيق
    الف شكر لتعاونك ولردك الجميل وربنا يوفقك ان شاء الله في مشوارك الفني واكيد لو حاجه مش عرفاها حسالك تحياتي

    وحابه اخد رايك في اغنية عمرودياب ياعمرنا هل هيا مقام عجم صح ؟ ولا تعتقد ايه ؟
    وفي انتظار ردك ان شاء الله
    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  10. #10

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب


    مجهود كبير جدا انا استمتعت كتير وانا بقراو



    Tamally waheshny low hata bkoon waiak, Tamally Maak !
    Most beautiful times here, Thanks AmrDiab.Net !

  11. #11

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by Barbie View Post
    شكراااااااا على اللينك الاكثر من رائع اهلا بيك
    Welcome dear

  12. #12

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by Barbie View Post
    الف شكر لتعاونك ولردك الجميل وربنا يوفقك ان شاء الله في مشوارك الفني واكيد لو حاجه مش عرفاها حسالك تحياتي

    وحابه اخد رايك في اغنية عمرودياب ياعمرنا هل هيا مقام عجم صح ؟ ولا تعتقد ايه ؟
    وفي انتظار ردك ان شاء الله
    معلش على التأخير ف الرد يا باربي

    انا بالنسبالي لازم العب الاغنية عشان اقدر اقول هي مقام ايه باستثناء السيكا والحجاز دول من اسهل المقامات سماعي

    والمفروض بالنسبة لاي انسان طبيعي العجم والنهاوند برضه من اسهل المقامات سماعي .. بس تقريبا انا مش طبيعي


    هابقى العبها واقولك على طول .. معلش بقى حظك جه ف واحد فاشل نظري


  13. #13

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by amro_mohamed View Post
    معلش على التأخير ف الرد يا باربي

    انا بالنسبالي لازم العب الاغنية عشان اقدر اقول هي مقام ايه باستثناء السيكا والحجاز دول من اسهل المقامات سماعي

    والمفروض بالنسبة لاي انسان طبيعي العجم والنهاوند برضه من اسهل المقامات سماعي .. بس تقريبا انا مش طبيعي


    هابقى العبها واقولك على طول .. معلش بقى حظك جه ف واحد فاشل نظري


    الف شكر لردك
    وبجد الف شكرا لتعاونك معانا وان شاء الله منتظرين نعرف بعد ماتاخد وقتك وتؤلنا
    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  14. #14

    Thumb Up Icon Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    شكرا لكي، مجهود جميل، و ٱستفادة مهمة ..بالنسبة لي كملحن هاوي فأنا ألحن إنطلاقا من إحساسي بدون دروس أو معهد و لا أستعين بأية آلة لأني لا أجيد اللعب على أية آلة بكل بساطة ههه، أتتلمذ كثيرا على أغاني الهضبة..هذا كل شيء، بالتوفيق إن شاء الله لكي
    Last edited by abdessamad; 05-17-2012 at 11:52 PM.




  15. #15

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    تسلم ايدك عالموضوع الجميل ده

    فكرتيني بايام المدرسة ف حصة الموسيقى

    كرهونا في النظري ..... الواحد معرفش انها ممتعة جدا غير لما خلص مدرسة




  16. #16

    Lightbulb Off Icon Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by Barbie View Post
    صباح الخير على اجمد نجم في العالم نجمنا الحبيب عمرو دياب وعلى احلى فانز

    حدخل في الموضوع علطول انا بحب التلحين اوي وهو عندي هوايه بس عرفت انك علشان تكون ملحن كويس ومتمكن لازم تتعلم شوية حجات في المزيكا زي المقامات الموسيقيه وانك تتعلم اله موسيقيه والله انا بحاول اتعلم ولسه بؤل ياهادي ادعولي المهم الموضوع الي حابه اشارككم فيه هو ان فيه ملايين الموهوبين معانا هنا في السايت في التلحين ونفسي اننا كلنا نساعد بعض علشان نكون ملحنين متمكنين يعني الي عنده معلومه يفيدنا بيها وحتكلم النهارده عن المقامات الموسيقيه وكيفية تعلمها عملت سيرش على النت وبدات اتعلم المقامات وربنا يسهل انا يادوب في مرحلة ازاي اميز بين المقام والتاني في السماع وحتكلم النهارده عن مقام العجم ودا احدى المقامات الموسيقيه الجميله

    وحتكلم عن كلهم بشكل مختصر وللامانه الموضوع دا منقول من احد المنتديات على الانترنت

    وان شاء الله نفسي نطبق المقام دا على اغاني عمرو دياب يعني احنا اكيد محتاجين حد متخصص في الموضوع دا بس كلنا نجتهد ونحاول ناخد راي حد وربنا يوفقنا جميعا شكرا
    ***********
    دروس المقامات الموسيقية




    المقامات الموسيقية او الصوتية


    للمقامات تعريفات كثيره واختلف الناس على تسميتها

    لكن ما يهمنا ان نعرفه هنا انها عبارة عن سلالم موسيقية مختلفة الابعاد وكل مقام له عدة سلالم

    كما ان لكل مقام فروع ويصعب حصرها لاختلافها من بلد لاخرى

    ولكن المشهور منها

    ويمكن تقسيمها الى مقامات لا تحتوى على الربع تون ( سيكا )وهو تقسيم ليس اكاديمى وانما للتسهيل فقط

    هى العجم - النهوند - الكرد - الحجاز - النوا اثر وغيرهم من الفروع ...........


    واخرى تحتوى على الربع تون وهى

    الراست - البياتى - الصبا - السيكا - الجهاركاه ( فرعى ) وغيرهم ........



    الدرس الثانى مقام العجم



    بسم الله الرحمن الرحيم


    مقام العجم


    تكلمنا فى الدرس السابق عن المقامات وذكرت ان مقام العجم من المقامات التى لا تحتوى على سيكا


    سلم المقام من اليسار الى اليمين :

    سى b - لا - صول - فا - مى b - رى - دو - سى b




    هذا هو سلم مقام العجم اى النغمات التى يتكون منها مقام العجم ، هذا هو السلم الرئيسى للمقام

    ويمكن تصوير المقام من اى طبقة اخرى من السلم الموسيقى وهناك طريقتين اسهلهم هى طريقة الابعاد


    اولا يعنى ايه ابعاد :

    ابعاد المقام : هى المسافات الواقعة بين نغمات سلم المقام

    امثله مهمة وثابته

    1) المسافة بين الدو والسى هى دائما نصف مسافة
    2) المسافة بين المى والفا هى دائما نصف مسافة
    3) المسافة بين كل مفتاح ابيض واسود يليه فى البيانو هى ايضا نصف مسافة



    نعود الى ابعاد مقام العجم :

    سى b - لا - صول - فا - مىb - رى - دو - سى b
    نص ... 1 ....1 ... 1 .. ....نص .. 1 ... 1

    من هذا يتضح ان ابعاد المقام هى بالترتيب هكذا من اليسار الى اليمين
    نص 111 نص 11 ، واحد يعنى بعد كامل ، نص يعنى نص بعد


    بتطبيق مسالة الابعاد هذه على التصاوير

    ازاى مثلا انا عايز اعرف سلم العجم من الرى اعمل ايه

    الموضوع سهل جدا هبدأ السلم من الرى من اليسار الى اليمين ثم اكتب السلم الموسيقى الاساسى وهو

    رى - دو - سى - لا - صول - فا - مى - رى

    نيجى بقى نضع الابعاد السابقة ونطبقها هنا على السلم الاساسى الموسيقى

    هنبدا من الرى من اليسار لليمين

    هتبقى رى - دو - سى - لا - صول - فا - مى - رى

    1) هنلاقى فى السلم الاساسى المسافة بين الرى والمى هى مسافة كاملة يعنى 1
    وهذا يطابق البعد الاول فى سلم المقام من اليسار الى اليمين


    2) والمسافة بين المى والفا هى نص مسافة يعنى نص
    وهذا يخالف البعد الثانى فى سلم المقام حيث
    ان البعد الثانى فى المقام هو 1

    ما العمل هنا

    نقوم برفع النغمة الثالثة ( الفا ) نرفعها بمقدار نص درجة لتصبح فا #
    وبالتالى تكون المسافة بين المى والفا # هى بعد كامل يعنى 1


    3) المسافة بين الفا # وبين الصول هى نص المسافة وهاذا يوافق المقام

    ليه احنا هنا قلنا فا # ومقلناش فا

    لاننا فى الاجابة السابقة رفعنا الفا الى فا # ونثبتها على ذلك


    4) المسافة بين الصول وبين ال لا هى مسافة كاملة وهذا يتفق مع البعد الرابع لسلم المقام كدا يبقى
    احنا ماشيين صح

    5) المسافة بين لا وسى هى مسافة بعد وهذا يتفق مع البعد الرابع للمقام

    6) المسافة بين السى والدو هى نص مسافة وهذا يخالف البعد الخامس

    ما العمل

    نقوم برفع الدو الى دو # دييز ونثبتها وبذلك تكون المسافة بين السى والدو #
    هى مسافة كاملة اى بعد


    7) المسافة بين الدو # والرى هى نص مسافة وهذا يتفق مع سلم المقام


    من كل هذا ينتج لنا السلم الاتى مع وضع العلامات الازمة

    رى - دو# - سى - لا - صول - فا# - مى - رى


    نيجى للمرحلة الاخيرة لنتاكد من اننا صح هنعمل ابعاد للسلم دا لو طلعت صح زى السلم الاصلى سى b
    يبقى احنا صح

    لو مش زية نشوف البعد الخطأ ونصلحه بالعلامات اللازمة .

    رى - دو# - سى - لا - صول - فا# - مى - رى
    نص .... 1 ..... 1 ... 1 .....نص .....1 ..... 1

    من ذلك يتضح ان فعلا السلم رى ابعاده هى نفس ابعاد السلم سى b

    وبتلك الطريقة يمكن تصوير مقام العجم على اى درجة صوتية او نغمة موسيقية .


    هنا ينتهى الدرس الثانى الى اللقاء فى الدرس القادم ونتكلم عن بعض التقاسيم على مقام العجم وذكر بعض الامثلة الغنائية على هذا المقام وعرض السلم الموسيقى صوتيا لهذا المقام



    الدرس الثالث




    بسم الله الرحمن الرحيم

    الدرس الثالث


    تابع مقام العجم

    تكلمنا فى الدرس السابق عن مقام العجم وسلمه وابعاده وتعلمنا كيف يمكن حساب ابعاد السلم

    ومنها نعرف نجيب سلم المقام من اى نغمة من السلم الموسيقى وهذا اسمه التصوير


    تمرين

    نقوم بتصوير مقام العجم على جميع نغمات السلم الموسيقى

    ارجو وضع الاجابة هنا فى الموضوع للتاكد من فهمكم للموضوع


    ملحوظة هام : مجموع ابعاد اى مقام لابد ان تكون 6

    مثال على ذلك ابعاد مقام العجم كما سبق كانت بالترتيب من اليسار الى اليمين هى
    نص + 1+1+1 +نص+ 1+1 بجمعهم ينتج = 6


    سلم مقام العجم :


    سىb - لا - صول - فا - مى - رى - دو - سى b هذا يسمى السلم الاساسى وباقى السلالم هى تصاوير

    للاستماع الى السلم الموسيقى للمقام

    ستجد الملف الصوتى فى المرفقات ......

    لاحظ

    العزف للسلم يبدأ من اليسار الى اليمين وهذا يسمى صعود السلم
    وفى النزول يكون من اليمن الى اليسار


    التقاسيم :

    عبارة عن مقطوعات موسيقية مستوحاه من خيال العازف نفسه وتختلف باختلاف مهارات كل عازف

    يقوم العازف باستعراض مهارته وحسب فهمه لحالة المقام هل هو مقام حزين.....الخ ام ماذا .... فيقوم العازف بالتنقل بين سلالم المقام ونغماته

    ويخرح من المقام ويعود اليه مره اخرى دون الخلل بابعاد المقام حتى لا يحدث نشاز صوتى .











    تابع مقام العجم



    سنتكلم فى هذا الدرس ان شاء الله عن الامثلة الغنائية والموسيقية من مقام العجم

    سلم مقام العجم

    سى b - لا - صول - فا - مى - رى - دو سى b





    سناخذ امثلة من اشهر الاغانى


    1) بتسال ليه عليا لفايزه احمد



    الاغنية من مقام العجم

    ولكن يوجد بها تنقلات صغيره ، و اللزمة الغنائية ( السينيو ) من مقام الحجاز


    وكمثال على مقام العجم سناخد المقدمة الموسيقية والمذهب الغنائى من الاغنية فقط


    ملحوظة الاغنية من مقام العجم من سى b


    وهذه موسيقى لاغنية بتسال ليه من طبقة الدو


    2) مذهب اغنية لسه فاكر


    المذهب يعنى نقطة بداية الغناء فى الاغنية حتى بداية الكوبليه الاول

    وكمثال على مقام العجم ناخذ المقدمه الموسيقية والمذهب

    من الاغنية


    وهى على مقام العجم من سى b


    وهذه موسيقى فقط لاغنية لسه فاكر من طبقة الدو


    وبكدا اكون اتكلمت النهارده عن مقام العجم وان شاء الله انتظروا واضيع بباقي المقامات الموسيقيه


    وان شاء الله نتعلم مع بعض هنا كل حاجه عن المقامات

    على فكره انا لسه مبتداه زيكم بالظبط وفيه حجات في السلم المويسيقي مش فهماها واتمنى ان شاء الله لو فيه حد معانا على السايت متخصص يشاركنا ويفيدنا اكتر


    وبالنسبه لمقام العجم اعتقد انه موجود في اغنية ياعمرنا عود لنجمنا الحبيب عمرو دياب والله واعلم صح ولا لا

    ونفسي المتصصين الي معانا في السايت في المجال دا يفيدونا في دا في انهم يؤلنا كل مقام حنتكلم فيه نطبقه على اغاني ايه من اغاني مطربنا الحبيب عمرو دياب.



    وارجو من الاداره تثبيت الموضوع علشان نستفيد كلنا ان شاء الله من معلومات بعض ونتشارك فيها


    ***********

    وان شاء الله موضوعنا مستكمل تحياتي


    استكمالا للمقامات الموسيقيه
    مقامالنهاوند
    المقام له شخصية نقدر نقول عنها شخصية مغرمة..
    ويناسبهالمقامالروح الغربية في الاغاني..
    ويعتبر مقام فرايحي..
    هو ايضامن المقامات التى لا تحتوى على الربع تون


    سلم نهوندالدو

    دو - سى b- لا b - صول - فا - مى b - رى - دو

    لاحظ مناليسار الى اليمين
    هذا السلمهو الموافق لسلم المانيير الغربى

    كما انسلم عجم الدو كما سبق
    هو
    دو - سى -لا - صول - فا - مى - رى - دو
    هذا السلمهو الموافق لسلم الماجيير الغربى

    ابعاد سلمالنهوند :
    دو - سى b - لا b - صول - فا - مى b - رى - دو

    كما ذكرنافى الدروس السابقة ان البعد هى المسافة بين النغمات
    نجد هناان
    ابعاد هذاالسلم مرتبه من اليسار الى الييمين هى
    1 - 1 -نص - 1 - 1 - نص - 1

    هكذا
    دو - سى b - لا b - صول - فا - مى b - رى - دو
    1.......... 1 ...نص ....1 ....1 ....نص ...1
    وبتطبيقنفس القواعد التى عرفناها فى الدروس السابقة نستطيع معرفة باقى سلالم المقام من اىطبقة نريدها

    عن طريقالبدء بالطبقة اللى انا عايزها ثم ابدا بترتيب النغمات وفقا للابعاد

    وانتهىايضا عند نفس الطبقة التى بدأت منها .

    مثال علىذلك

    سلم نهوندرى ويكون

    رى - دو -سى b- لا - صول - فا - مى – رى
    لاحظالفرق بين السلمين
    وستجد انالابعاد ثابته وليس هناك فرق بين السلمين بالنسبة للابعاد

    تمرين

    عليكايجاد سلم مقام النهوند من الطبقات الاخرى كلها .

    هذهالطريقة لها ميزه هو انك تحفظ السلم الاساسى للمقام ثم تستنتج انت باقى السلالم
    السلمالصوتى للمقام :

    لاحظ انعزف السلم يبدأ من اليسار وينتهى عند اليمين

    دو - سى b - لا b - صول - فا - مى b - رى - دو

    هذا السلميسمى نهوند كردى

    ملحوظةهامه جدا

    يمكن عزفسلم مقام النهوند عند الهبوط تكون سى طبيعية
    هكذا مناليمين لليسار

    دو - سى -لا b- صول - فا - مى b- رى - دو

    هذا السلميسمى بنهوند الحجاز
    ولاحظايضا ان الابعاد هنا يختلف عن الابعاد فى النهوند الكردى

    لاحظالفرق بين هذا السلم والذى قبله
    ممكن عزفالنهوند باى سلم من هذين عند الصعود او الهبوط يعنى ليس شرطا ان تكون السى طبيعيةفى الهبوط فقط بل قد تكون طبيعيه فى الصعود ومخفوضه عن الهبوط والعكس .

    هذينالسلمين هما عبارة عن مقام النهوند
    وامثله
    خد قلبي وعلمني هواك ولا ليلهلنجمنا الحبيب عمرودياب
    علىمقام النهاوند أغانى مقام النهاوند لعبدالحليم حافظ
    تخونوه
    سواح
    موعود
    فى يوممنالأيام
    فى يوم فى شهر
    من تكون حبيبتى
    الليالى
    كنتفين
    شغلونى
    هى دى هى
    خسارة
    بيع قلبك
    بينى وبينك إيه
    ياقلبىياخالى
    رجاء بلمليح..اغنية شوق العيون


    النهوندالمرصع :

    هناك فرع منفروع مقام النهوند يختلف فى سلمه عن مقام النهوند ويختلف ايضا فى ابعاده

    ويكون كالاتىمن اليسار الى اليمين

    دو - سى b - لا - صول b - فا - مى b - رى - دو
    ...1..... نص..نص و1 ...نص ..1......نص ...1

    الدرسالسادس


    وهو عباره عن التقاسيم والامثله الغنائية والموسيقيه على مقام النهوند


    لمعرفة سلم المقام انظر الدرس السابق

    لاخذ مثال غنائىمن مقام النهوند اغنية على عش الحب لشادية

    وهى نهوند من طبقة الدو

    المقدمه الموسيقية والكوبليه


    الدرسالسابع


    مقام الكرد

    كثير من الاغاني اللي تطرح هالفترة هي من مقام الكرد..
    واحيانا يخلط من اللونالغربي والشرقي..ومنتشر لانه اسهل من غيره من المقامات..
    حتى اناغلب الاغاني اللي توزيعها اغلبه يستخدم فيه غيتار هي من مقامالكرد
    هالمقام لايطرب ابدا..الا اذا كان الملحن مبدع ومتكمن جدا..
    الاقتباسات الغربية وادخالهاعلى الاغنية الشرقيه اغلبها كرد..

    هو مناشهر المقامات الموسيقيه واسهلها فى السلم الموسيقى حيث ان معظم الاغانى الحديثهالان تعتمد عليه كسلم موسيقى

    وهو احد المقامات الموسيقية الشرقيه والتى لاتحتوى على الربع التون

    سلمالمقام

    مناليسار الى اليمن هو

    رى - دو - سى
    b - لا -صول - فا - مى b - رى

    وابعاده هى كالاتى مرتبه من اليسار الى اليمين
    1 - 1 - نص - 1 - 1 - 1 - نص


    رى - دو - سى
    b - لا -صول - فا - مى b - رى
    1 ... 1 ...نص ...1 .....1 ....1....نص


    امامقام الكرد من طبقة المى فيكون سلمه كالاتى

    مى - رى - دو - سى - لا - صول - فا - مى

    يكون هكذا بدون علامات ولاحظ ان ابعاد هذا السلم هى نفس ابعاد السلم السابق ( الرى)



    ملحوظاتهامه قبل الدخول فى مقام الحجاز ومراجعه على ما سبق



    ذكرناان سلم مقام العجم من الدو هو

    دو - سى - لا - صول - فا - مى - رى - دو


    وسلم نهوند لا هو

    لا - صول - فا - مى - رى - دو - سى - لا


    وسلم كرد مى هو

    مى - رى - دو - سى - لا - صول - فا - مى


    لاحظ التشابه والاختلاف بين السلالم الثلاثه دى

    ولاحظان هذه السلالم ليس بها علامات تحويل



    قاعده :

    كرد مى = نهوند لا = عجم دو

    اى ان هذه السلالم متشابهه من حيث علامات التحويل وليس فى الصوت


    كرد رى = نهوند صول = عجم سى
    b

    اكتب هذه السلالم واستنتج الفرق بينهم

    ستجدانهم مشتركيين كلهم فى علامتين للتحويل وهى مى بيمول وسى بيمول


    لاحظ :

    اننا بدأنا الاول كرد مى وبعدين كرد رى بمعنى اننا نخفض طبقه

    ستلاحظ ايضا ان النهوند بدأ لا ثم صول اى خفض طبقه ايضا

    وكذلك العجم

    هذهالطريقه تسمى دائرة الرابعات وهناك اخرى تسمى الخامسات ولكن الارابعات اسهل


    ما فائدة هذه الطريقه

    نفرض مثلا اننا حافظ سلم كرد رى ومش حافظ سلم نهوند صول اعمل ايه

    طبعا انا عارف ان كرد رى ونهوند صول لهم نفس العلامات فى السلم

    وانا عارف ان سلم كرد الرى فيه علامتين بس وهما مى وسى مخفوضتان

    طب اعمل ايه


    هجىعلى سلم النهوند بقى ابدا ب لا وانتهى ايضا ب لا

    ثم اضع نفس العلامات المخفوضه وهما مى وسى مع الاحتفاظ بترتيب النغمات وبعد المقام

    ينتج فى النهاية سلم نهوند لا .....

    ومن امثلته الغنائيه
    تملي معاك وعودوني لنجمنا الحبيب عمرو دياب
    وقوليلهم مش نادهاني هو الليوحشته وجاني اللحن جاء فيمقام الكرد ويتحول إلي البياتي في شطر كفاية دموعللملحن عمرو دياب
    ويدق الباب ولو عشقاني لعمرودياب

    انت عمري وحيرت قلبي معاك لكوب الشرق ام كلثوم
    وخايف اقول الي في قلبي لموسيقار الاجيال محمد عبدااوهاب
    سالتك حبيبي لفيروز
    واوبريت الربيع لفريد الاطرش
    يمينالله..لاصالـــه

    الدرس الثامن
    مقامالحجاز
    يمتاز هالمقام بان مساحاته واسعه..
    وسموه بهالاسم لانه طلعمن الصحراء..ويسمونه مقام صحراوي ..
    المدة من بداية المقام لنهايته طويلة..وهذا اللي يميزه..
    من اشهر المقامات الموسيقيه الشرقيه

    كان قديما الادعيه والاغانى الدينيه تعتمد عليه كما ان باقى الاغانى لا تخلو منلمسات ونقلات له

    سلمالمقام

    رى - دو- سىb - لا -صول - فا# - مىb - رى


    ويمكن عزف هذا المقام بسلم اخر وهو

    رى - دو - سى (شرقى ) - لا - صول - فا# - مى
    b - رى



    ولكن العلامة الشرقيه رمزها هو
    b وفوقها علامة مائلة

    والسبب ان الجهاز عندى مش بيكتبها للاسف مش عندى البرنامج

    ...................................


    ابعادالمقام

    رى - دو- سىb - لا -صول - فا# - مىb - رى

    1 .....1..,,,نص......1 . ..نص .. . 1 ونص ..نص

    هذا السلم يسمى بمقام حجاز النهاوند


    والسلم الذى يحتوى على السيكا ( الشرقى )

    اسمه حجاز الراست

    رى - دو - سى ( شرقى ) - لا - صول - فا# - مى
    b - رى

    .1..3/ 4 ...........3/ 4 ..1..........نص ......1ونص ...نص

    ملحوظههامه جدا

    المسافةبين الدو والسى الشرقيه فى السلم السابق هى ثلاث ارباع

    هذه المسافه ثابته فى حالة السلالم التى تحتوى على السيكا اى العلامة الشرقيه نصفبيمول

    من اينجاءة هذه المسافة ؟؟؟؟؟؟


    المسافةبين الطبقتين

    دو ......................................... سى الطبيعيه هى نص بعد

    وعند خفض السى الى سى
    b اى تمخفضها نص بعد ايضا يصبح

    دو ......................................سى
    b مسافة بعد

    نص + نص = بعد كامل او مسافه كامله


    اذا قسمنا مسافة البعد الكامل الى اربعة مسافات سنجد 4 ارباع مسافة فى كل بعد كامل

    وهذا ما يميز الموسيقى الشرقيه عن الغربيه حيث ان الموسيقى الغربية لا تحتوى علىالربع تون ( الربع بعد ) .

    المسافة بين دو ......................................سى
    b مسافة بعد

    بمعنى هنالك 4 ارباع بين الدو و السى بيمول

    نعود من البدايه

    المسافة بين الدو ......................... السى الطبيعيه هى نصف بعد اى ربعين

    اذا خفضنا السى ربع بعد بمعنى اننا نضيف مسافة ربع بعد الى النص الموجود اصلا

    1/ 2 + 1/ 4 = 3/ 4


    وهكذا تكون حساب المسافات بين اى نوتتان بشرط مراعاة المسافة الاصليه بين النوتتينفى سلم المقام

    ونفس الطريقة التى فهمناها فى الخفض تتم فى الرفع


    مثال على عملية الرفع


    المسافة بين مى ...........................................فا هى نص بعد اى ربعين


    اذا قمنا برفع الفا نصف تون ( ربعين بعد ) تكون فا # دييز

    اما اذا قمنا برفع الفا ربع تون تكون فا نص دييز ( فا شرقى )


    المسافة بين مى .......................................... فا شرقى هى 3/ 4


    مثال اغاني مقام الحجاز
    نور العين لنجمنا الحبيب عمرودياب
    انا في انتظارك لام كلثوم
    بحلم بيك لعبد الحليم حافظ
    وباانا فيروز وبعد الرحيل لسميره سعيد

    ·
    الدرس التاسع

    مقام الحجاز كاروالحجاز كار كرد
    والفرق بينهما



    تكلمنا فى الدروس السابقة عن مقام الكرد والحجاز وتكلمنا ايضا عن ابعادهما

    وللتذكير

    مقام الكرد من الرىهو

    رى - دو - سى
    b - لا - صول - فا- مىb - رى


    اما مقام الحجاز من الرى فهو

    رى - دو - سى
    b - لا - صول - فا#- مىb - رى

    مقامالحجاز كار

    دو - سى - لا
    b - صول- فا - مى - رى b - دو

    ابعاده بالترتيب من اليسار الى اليمن هى

    نص .... 1ونص .... نص .... 1 ...نص .... 1ونص ..... نص

    السلمعباره عن تتراكوردين
    التتراكورد الاول - فا - مى - رى
    b - دو

    هو عباره عن نفس التتراكورد الاول من مقام الحجاز من طبقة الدو

    قم بتصوير مقام الحجاز على طبقة الدو بنفسك ولاحظ التتراكورد الاول فيه.......................

    التتركورد الثانى دو - سى - لا
    b - صول

    هو عباره عن نفس التتراكورد الاول من مقام حجاز من طبقة الصول

    قم بتصوير مقام الحجاز على طبقة الصول بنفسك ولاحظ التتراكورد الاول فيه.......................

    هذابالنسبة لمقام الحجاز كار وهذا المقام يتفرع منه بضع فروع اخرى ليس مجالنا التكلمعنهم الان

    ان شاء الله يسعنا موضوع اخر للتكلم عن المقامات الفرعيه


    ملحوظةهامة


    هناكمقام اسمه الزنجران وهو احد فروع الحجاز

    سلمه هو

    دو - سى
    b - لا -صول - فا - مى - رى b - دو

    لاحظ الفرق بين هذا السلم وبين سلم الحجاز كار من الدو



    و اذا ذكرنا مقام الحجاز من الدو

    دو - سى
    b - لا b - صول - فا - مى - رى b - دو

    لاحظ ايضا الفرق بين السلالم الثلاثة ...........


    ثانيا مقامالحجاز كار كرد


    انتبه هذا المقام يعتبر من فروع مقام الكرد ولهذا المقام سلمين مختلفين

    السلمالاول

    وهو شبه سلم مقام الحجاز كار من الدو


    دو - سى - لا
    b - صول- فا - مى - رى b - دو

    وبالتالى يكون له نفس الابعاد


    السلمالثانى


    دو - سى
    b - لا b - صول - فا - مىb - رى b - دو

    زاد عن السلم السابق خفض المى والسى

    وتكون ابعاده من اليسار الى اليمين هى


    1 .... 1 .... نص ..... 1 ..... 1 ..... 1 .... نص


    التتركورد الاول لهذا السلم - فا - مى
    b - رى b - دو

    هو نفسه التتراكورد الاول لمقام الكرد من الدو




    مقام النوا اثر

    هو من المقاماتالفرعيه وليست الاصليه اي انه هو مقام تابع او من فروع مقام النهاوند

    مقام النوا اثرمعناه بالفارسية – الاثر الجديد - و هو من المقامات الغير مستخدمةبكثرة " مش زي الكردمثلا دلوقتي او زي الراست و البياتي و الهزام زمان "

    وهو مقام ذو طابع حزين بزيادةو طبعا حزنة يختلف عن الحجاز اللي حزنة ارحم شوية وغير الصبا اللي هواكثر شرقية

    إذن النوا اثرمفيهوش نغمة الربع تون الليمشهورة بيهاالمقامات الشرقي

    و هو بيعتبر منفروع النهاوند , و مقام النوااثر بيتكون من :
    عقد نوا اثر عليالدو و جنس حجاز علي الصول

    و سلمة هو :
    دو ري مي بيمول فادييز صول لا بيمول سي دو

    و بالنسبة لأماكنالاصابععلي العود موجود في المرفقات

    اما بالنسبة للأغانياللي علي مقام النوا اثرفهي قليلة جدا والسببالله اعلم
    ممكن يكون لغرابةالمقام او صعوبتة بالنسبة لبعضالملحنين

    لكن اكيد كلنا فاكرينعمنا الشيخ سيد درويش كان عمل دور اسمة " عواطفك دي اشهر من نار "
    و الدور دة كان عليمقام النوااثر
    http://www.4shared.com/audio/zmYzwlRU/__online.html

    و لو بردوفاكرين اغنية " فكروني" لام كلثوم و الحان محمد عبد الوهاب
    كان في كوبلية منمقام النوا اثر اللي بتقول فية " كلموني تاني عنك بعد طول حرماني .."
    http://www.4shared.com/audio/_EGDYgSL/___online.html


    وقبل ان نتحدث عن باقي المقامات الموسيقيه التي تحتويعلى الربع تون دعونا نتحدث عن المقامات الموسيقية الاساسيه وهي :-
    (العجم - النهوند - الكرد - الحجاز - النوا اثر-الراست - البياتى - الصبا - السيكا)
    واما عن عائلات المقامات الموسيقيه وهي :

    عائلة العجم
    يتفرع منه:
    1- مقام العجم
    2- مقام جهار كاه
    3- مقام عجم عشيران
    4- مقام شوق فزا
    5- مقام المزموم




    عائلة البيات
    يتفرع منه:
    1- مقام البيات
    2- مقام حسيني
    3- مقام حسيني عشيران
    4- مقام نهفت
    5- مقام بيات شوري



    عائلة الحجاز
    يتفرع منه:
    1- مقام الحجاز
    2- مقام حجاز عجمي
    3- مقام حجاز كار
    4- مقام شهناز
    5- مقام شد عربان
    6- مقام جهار كاه تركي
    7- مقام سوزدل
    8- مقام زنجران


    عائلة الكرد
    ويتفرع منه :
    1- مقام الكرد
    2- مقام حجاز كار كرد
    3- مقام طرزنوين
    4- مقام لامي أو اللامي




    عائلة النهاوند
    ويتفرع منه :
    1- مقام النهاوند
    2- مقام نهاوند كردي
    3- مقام سلطاني يقاه
    4- مقام فرح فزا
    5- مقام بوسليك
    6- مقام سنبله
    7- مقام عشاق مصري



    عائلة النوا أثر
    ويتفرع منه :
    1- مقام نوا أثر
    2- مقام نكريز
    3- مقام أثر كرد
    4- مقام حصار



    عائلة الراست
    ويتفرع منه :
    1- مقام الراست أو الرصد
    2- مقام يقاه
    3- مقام سوزناك
    4- مقام نيروز
    5- مقام ماهور
    6- مقام سوزدالارا



    عائلة الصبا
    ويتفرع منه:
    1- مقام الصبا
    2- مقام صبا زمزم
    3- مقام صبا بوسليك
    4- مقام صبا عشيران



    عائلة السيكاه
    ويتفرع منه:
    1- مقام سيكاه
    2- مقام هزام
    3- مقام راحة الارواح
    4- مقام عراق أو العراقي
    5- مقام بستنكار
    6- مقام مستعار
    7- مقام سيكاه بلدي
    8- مقام فرحناك
    9- مقام مايا
    10- مقام المخالف



    مقام الراست :-
    كما يلقبوهالموسيقيون (أبو المقامات)، فهو غزير بالإحساس الشرقي، ويشمل في فروعه كثيراً منالمقامات الأخرى. تعود كلمة “راست” لأصل فارسي مقام الراست في نظري هو أكثر المقاماتمرونة وقابلية للتشكل، ولهذا فهو يفتح للملحن آفاقاً واسعة للتلحين. يتحلى هذاالمقام بأجواء مبهجة سعيدة كما ستلاحظ في الأمثلة الموسيقية
    1. هو من المقامات الشرقيةالأصيلة الذي يتميز باللمحة الشرقية
    يوجد في هذه المقام علامات الربع تون وإذا أردنا عزفه من الدو يكون
    دو_ ري _ مي نصف بيمول _فا _صول _ لا _سي نصف بيمول _ دو _
    وكثير من الملحنين يبنون ألحانهم الشرقية على هذا المقام كانت
    طربية أوشعبية أو جبلية أو حتى راقصة
    من الأغاني التي تعزف على هذا المقام
    _ يا مسهرني لأم كلثوم واروح لمين
    _ يا وليف الزين الياس كرم
    _ من يوم ولدنا يا بلدنا فهد بلان
    فكرونى
    يامسهرني
    والحب كلهغنيلي شويه لام كلثوم اشكيك لمين لكاظم الساهر وانا قلبي ليك ميال فايزه احمد _حرك شجوني غزال اسمر بديعالجمال............طلال مداحمقام البياتي : البيّاتي هو مقام واسعومعطاء وقابل للتشكل، يعطي الملحن فرصاً كثيرة للتلحين والإنتاج، كما أنه متقلبالمزاج، فهو يمكن أن يكون هادئاً وذو شجون ويأخذك بعيداً في خيالاتك وأحلامكالخاصة متى ما كانت ألحانه ناعسة وإيقاعه بطيء، لكنه قد يكون حركاً مطرباً إذاجاءت ألحانه متشقلبة وعلى رتم سريع. وفي جميع الحالات يبقى البياتي مقام الشوقوالحب والعتب، ويحمل إحساس النداء والانتظار واللهفة.البياتي هو مثل الراستوالصبا، مقام شرقي أصيل، لا يمكن عزفه في الآلات الغربية كالبيانو والغيتارونحوها. بل لك أن تتخيل بأن آلة “الربابة” المنتشرة قديماً في الجزيرة العربية لاتعزف إلا على مقام البياتي فقط (بالمناسبة أنا أعزف على الربابة ولكن بشكل بسيط!).على البياتي صاح الكثيرمن القدماء بشيلاتهم على ظهور الإبل في أسفارهم وترحالهم، على مختلف المواويلوطواريق الشعر. وهو كما ذكرت سابقاً المقام الأكثر استخداماً في الأغاني الخليجيةاليوم، حتى يكاد يصبح سمة تميز الأغاني الخليجية عن غيرها.وكمعظم المقامات الأخرىيندرج تحت البياتي أجناس أخرى مثل مقام عشّاق والحسيني، كما أن البياتي قد يتقاطعمع مقامات أخرى مثلما تتقاطع هي معه بطبيعة الحال.ومن امثلته اغنية
    خلينا نشوفك وأغنية انت ماقولتش ليه لنجمنا الحبيب عمرودياب
    بعد الليالي لنجمنا الحبيب عمرو دياب
    سواح لعبد الحليم حافظ مطلع الاغنيه
    وست الحبايب وقالولي هان الود عليه فين طريقك فين لمحمد عبد الوهاب ودار يادار وديع الصافي وزينه زينه لفريد الاطرش وبعدي عنك والحب كده ومن اجل عينيك
    حب ايه لام كلثوم
    سالوني الناس فيروز

    مقام الصبا :
    يميز هالمقام ..ان فيه شجن وحزن واضح..
    ويسهل التعرفعليه..لانه قريب من القلب..ويأثر بسرعه..
    إن مقام الصبا فريدجداً من نوعه على الناحية الموسيقية، فهو في الحقيقة ناقص علمياً، وسلمه يفترض أنيكون غير صحيح، فكل سلم موسيقي لابد وأن ينتهي بنفس النوتة التي بدأ منها، إلامقام الصبا، فقراره لا يماثل جوابه، وهذا يجعله متفرداً معزولاً، كما هو إحساسه،ليس منشقاً عن مقام، ولا ينشق مقام منه (هناك قلة من الباحثين يصنفونه تحت نسل البياتي،ولكني لا أتفق مع هذا الرأي).مقام الصبا برأيي مقاممحدود، وهذا ما يجعل الملحنين الكبار يتفادونه كثيراً، صحيح أن ألحانه تحملأحاسيسَ جياشة معبرة، تبدو وكأنها تشتكي وتتألم، غير أن آفاقه ضيقة ولا تفتحأبواباً متسعة للتلحين، ولهذا تظهر الألحان فيه متقاربة إلى حد كبير، مقارنةبالتنوع والاتساع اللذان تمنحانهما المقامات الأخرى.هناك من الناس من يحبونالاستماع للألحان الحزينة، ولكني لست منهم، ولهذا نادراً ما أعزف على هذا المقام،أعتقد لأنه يتعبني.وامثلته اغنية
    هو صحيحالهوى غلاب لام كلثوم
    ولسه فاكر المقطع الثاني
    ودبنا عاغيابك جورج وسوف
    مقام السيكا:
    مقام السيكاه يكون من أقدمالمقامات و أصله يرجع إلى العراق و لكن إسمه يكون فارسياً (سه گاه) بمعنى ثلاثمراحل (مرحلة زمنية) .. يؤدي إلى المحبة و العشق.. و لذلك يقال: مقام العشاق! ويستعمل في آيات تدل على المحبة.. الوعيد و البشارة.. المغفرة.. صفات المؤمنين والمتقين.. الفوز و الفتح و الفلاح .. و إستجابة الدعاء..
    الشيخ عبدالباسط يقرأ لم يقرأ هذا المقام بشكل كامل.. ما عدا قراره و هو في سورةالشمس و في سورة النجم أيضا..
    والآن نحاول أن نشرح كل أقسام الأصلية لهذا المقام.. وللعلم لهذا المقام عدة نغماتفرعية مثل : (عراق ــ أوج عراق ــ كرد ــ رمل)

    وامثلة هذا المقام هو
    ومن الفنانين الكبار الفنانأحمد زكريا الذي كان من محبين مقام السيكا والسيدة أم كلثوم كوكب الشرق قد أبدعتفي غنائها بمقام السيكا في أغنية «امتى الهوى يجي سوى».
    و أغنية «سيرة الحب» بموسيقيها الجميلة على مقام السيكا


    وهنتكلم بعد كداعن علاماتالتحويل


    وقبل مانعرف ايه هى علامات التحويل.. المفروض علينا أن نعرف أن النغمات الموسيقية لاتظلطبيعية على طول الخط .. ولكنقد يحدث تحويل للنغمة بالإرتفاع أو الإنخفاض أثناء سيرالجملة اللحنية ..

    فالسلم الموسيقى يتكون من سبعةنغمات ( دو ، رى ، مى ، فا، صول ، لا ، سى ) .. أليس كذلك .. حسناً .

    نحن عندما نريد الإنتقال من نغمةالدو إلى نغمة الرى مثلاً ..فإننا ننتقل مسافة كاملة .. وهذا يسمى الإنتقالالطبيعى للسلم ..

    فلو فرضنا أننا نريد الإنتقال نصفمسافة فقط .. أى نصفالمسافة بين الدو والرى .. فهنا يجب أن نضع علامة تحويل للنغمة علىالمدرج الموسيقى .. حتى نعرف أن هناك تحويل ..

    والتحويل لنصف مسافة للأعلى يسمى( دييز ) .. أما التحويل لنصف مسافة للأسفل .. فيسمى ( بيمول ) .. أى للخفض نصفمسافة .. وفىالموسيقى الشرقية .. يمكننا الرفع أو الخفض ربع مسافة .. أى ربع نغمةأو ربع تون .. وهذا مايسمى فى عُرف الموسيقيين ( سيكا ) .. وهناك علامة خاصة لإلغاءهذه التحويلات .. أى العودة للنغمة الأصلية .. وهذه العلامة تسمى ( بيكار ) .

    [IMG][/IMG]

    علاماتالتحويل
    تعتبر علامات التحويلجزءا هاما في الموسيقى العربية أوالغربية فهي تساعد علىتحويل أي بعد بين نغمتين الى حالة أخرى حسب المقامالمستخدم
    وتختص الموسيقى العربيةبعلامات تحويل لا تستخدم فيالموسيقى الغربية وهيتعتبر من أهم سمات الموسيقىالعربية
    مثل رفع أو خفض النغمةربع أو 3\4درجة
    وعلامات التحويل هيرموز توضع على يسار النغمة لتحويلهامن حالة الى أخرى
    واليكم بيانها
    [IMG]zz0.com][/url][/IMG]

    هذه كانت نبذه بسيطه عن المقاماتالموسيقيه وان شاء الله نقدر كلنا نتعلمها ونطبقها ونحاول نعرفها من اغاني نجمناالحبيب عمرو دياب الي موجوده في اغانيه كلها وبالاخص الحانه كلها بتحتوي على كثير منالمقامات الموسيقيه الحلوه واحنا في طريقنا ان شاء الله على التعرف على المقاماتدي في اغانيه الحلوه

    اتمنى الموضوع ينال اعجابكم ان شاء الله ويكون مفيد لنا جميعا ان شاء الله

    تحياتي



    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  17. #17

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    شكرا على كل ردودكم نورتوني والله
    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  18. #18

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    الفيديو ده هيعجبك


  19. #19

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    Quote Originally Posted by se5kofta View Post
    الفيديو ده هيعجبك

    الله ميرسي على المشاركه الحلوه دي ياسيخ بجد بجد انبسطت اوي وبجد كإن عمرو دياب هو بيعلمنا دايركت دلوقتي مقام الصبا الف شكر ليك واكيد الف شكر لنجمنا الحبيب عمرو دياب وربنا يخليه لينا ونتعلم كل يوم منه مزيكا تحياتي ليكم جميعا
    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

  20. #20

    Default Re: المقامات الموسيقيه في اغاني عمرو دياب

    بعتذر ياجماعه عن وجود التيكست من غير مسافات كويسه بين الكلمات دا بسبب عطل في جهازي والله حاولت اظبطه كتير بس للاسف مظبطش اسفه مره تانيه واتمنى دا ميكونش عائق في القراءه
    حبيت فيك صوتك وكلامك حنية قبلك وسلامك دي الجنه لاقيتها في عيونحبيتها حبيت رقتها اولي اولي اعمل ايه ؟

Page 1 of 2 12 LastLast

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •